Johannes van Bentum
Hoofdredacteur Vastgoedmarkt
 

De kantorenmarkt laat gunstige cijfers zijn. De hoeveelheid in gebruik genomen meters zal in 2015 even hoog uitkomen als vorig jaar – namelijk één miljoen vierkante meter – daarnaast daalt de leegstand ten opzichte van de piek tijdens de crisis. Dit komt onder andere door transformatie naar woningen. Van Bentum: “In verschillende steden daalt het aanbod, wat gunstig is voor de waarde van de voorraad die overblijft.” Daarbij speelt mee dat de groeiende stroom vluchtelingen in voormalig overheidsvastgoed wordt gehuisvest. Die panden zweven niet langer boven de markt. Het leidt ertoe dat het aantal transacties aantrekt. “Het heeft lang stilgelegen, daarom valt het nu extra op dat er weer beweging is”, nuanceert Van Bentum enigszins. De lage rentestand is er volgens hem debet aan dat de markt aantrekt. “Vastgoed zorgt door de bank genomen voor een stabiele cashflow.”

Gevraagd naar trends in de markt, noemt Van Bentum als eerste de behoefte aan kleinere vloeroppervlakten. Mensen zijn nu eenmaal minder op kantoor dan voorheen. Waar er eerder een werkplek werd gerekend voor anderhalf medewerker, gaat dat nu richting een werkplek voor twee medewerkers. Sommige bedrijfstakken, waar medewerkers veel bij klanten zijn, zitten daar nog boven. Het heeft ertoe geleid dat grote kantoren lastig zijn te verhuren. Vaak worden ze omgeturnd tot multitennant locaties. Wat er weer voor zorgt dat er meer gebruikerstransacties worden gesloten. De aantrekkende economie helpt daaraan mee. “Mensen hebben weer vaker een kantoor nodig. Toch groeit het aantal meters in gebruik niet meer zo sterk mee als voorheen.”

Buiten de eisen aan vloeroppervlakte zijn ook de eisen aan de omgeving veranderd. Bedrijven zoeken naar kantoren met voldoende voorzieningen in en om het gebouw. De levendigheid van het gebied weegt sterk mee in de besluitvorming. Het is dan ook niet voor niets dat in kantoor-gebieden steeds meer horeca en winkeltjes ontstaan. Vanuit die gedachte heeft een centrumlocatie sterk de voorkeur gekregen boven een locatie langs een snelweg. “Dat ligt ook aan de bereikbaarheid met het OV. Die is tegenwoordig veel belangrijker dan met de auto”, besluit Van Bentum.