Dit initiatief is onderdeel van het innovatie- en experimentenprogramma Energiesprong dat Platform31 uitvoert in opdracht van het Ministerie van Wonen en Rijksdienst. En dat doel is heel logisch, want een goed, duurzaam en energieneutraal kantoor is gewoon veel meer waard”, zegt Eelco Ouwerkerk, programmamanager van Kantoor Vol Energie. Volgens Ouwerkerk is het daarbij vooral belangrijk dat de gebruiker van het gebouw zijn eigen identiteit en ambities goed kent. Huisvesting versterkt namelijk de identiteit en ambities van de onderneming. “Het gaat de goede kant op”, vertelt Ouwerkerk enthousiast. “We zien dat kantoorgebruikers steeds bewuster omgaan met wat zij nodig hebben aan huisvesting om hun bedrijfsvoering goed te ondersteunen. In het verleden ging het in hoofdzaak om de locatie, het aantal vierkante meters en de prijs en werden andere zaken, zoals imago, flexibiliteit, duurzaamheid / MVO, gezondheid, comfort en hospitality gezien als extra’s. Inmiddels wordt huisvesting steeds meer een integrale opgave, die bepaald wordt door de strategie van de onderneming. Deze kwaliteitsaspecten worden zwaar meegewogen in de besluitvorming. Het gaat steeds minder om volume en kale huurprijzen en steeds meer om de toegevoegde waarde en impact op de bedrijfsvoering van de gebruiker. En dat is goed voor de waarde van het vastgoed.”

Gebruiker centraal

Alle bestaande kantoren energieneutraal maken, is waar Ouwerkerk van droomt. Maar hoe? “In eerste instantie gaat dat helemaal niet om de techniek. Het begint bij de verbinding met de strategie van de gebruiker. Als je als gebruiker het MVO beleid en de toekomst van de onderneming serieus neemt, dan spreek je deze ambitie uit. Dan moet je eens opletten van wie je allemaal aandacht, oplossingen en goede ideeën gaat ontvangen. Door te vragen naar de bekende weg krijg je bestaande oplossingen die je nergens zullen brengen. Met een uitgesproken ambitie trek je de interessante partijen aan die je zullen helpen de ambities en de toegevoegde waarde te realiseren.”
Het binnenmilieu van gebouwen verbeteren is daarbij een belangrijke waardedrijver. “Dat lijkt lastig, maar het is een kwestie van samenwerking, de techniek is niet het probleem,” vindt Ouwerkerk. “Qua gezondheid en arbeidsproductiviteit weten we onder welke fysische omstandigheden mensen het best presteren en zich prettig voelen. Er gaan zelfs stemmen op om afspraken te maken op het gebied van arbeidsproductiviteit en daarop af te rekenen. Het probleem is dat men niet om prestaties als arbeidsproductiviteit durft te vragen en niet het gesprek aangaat om te ontdekken hoe je samen van dit soort afspraken kunt profiteren. Dat kan gebruikers, eigenaren en marktpartijen echt heel veel opleveren. We zien wel positieve ontwikkelingen, zoals The Edge, het Kantoor van Eneco in Rotterdam en de renovatie van Alliander in Duiven, daar gebeuren toch hele interessante dingen. Ook daar is het nog niet zo ver, maar deze projecten bewijzen wel dat er al heel veel mogelijk is door anders samen te werken en techniek goed in te zetten.” Het bestaande systeem dat gestoeld is op de huurprijs, huurtermijn en de incentives moet dus doorbroken worden. Dat vergt vertrouwen en langdurige samenwerking, meent Ouwerkerk. “Maak een rendabele business case op basis van waardecreatie voor de gebruiker keer impact in plaats van huurprijs keer vierkante meter. Daar wordt iedereen gelukkiger en beter van.”