Wouter Truffino
Co-founder Holland PropTech

Met zestien grownups uit ons netwerk hebben we een aantal toonaangevende bedrijven en universiteiten bezocht in Boston en New York.

Nu eens niét Silicon Valley, maar twee steden aan de oostkust. We troffen er een totaal andere mindset dan in Nederland en start-ups die al op de universiteit tot bloei kwamen. Vijf leerpunten op een rijtje:

Les 1 - Trots mag je uitstralen.

Amerikanen zeggen allemaal: we hebben een fantastisch product, you’re gonna love it! Dat mogen wij best een beetje overnemen: trots zijn op je product.

In Nederland word je al gek aangekeken als je je kop boven het maaiveld uitsteekt. Wat wij daarbij vergeten, is dat je door trots uit te stralen ook respect en succes afdwingt.

Les 2 – Een goed ondernemersklimaat begint op de universiteit.

In Amerika werken universiteiten en studenten intensief samen met de markt. Start-ups mogen er falen. Bij ons wil dan niemand zaken meer met je doen, maar daar word je geprezen omdat je het hebt geprobeerd!

Jongeren worden al tijdens hun studie gepusht innovatieve oplossingen te zoeken samen met het bedrijfsleven, universiteiten ademen ondernemerschap uit.

Les 3 – Artificial Intelligence is de toekomst.

Als je maar genoeg gegevens in een computersysteem stopt, krijg je er nieuwe informatie voor terug. We hebben een ‘best practice’ gezien bij Leverton.

Die start-up heeft een systeem ontwikkeld waarmee je met slimme software bijvoorbeeld huurcontracten kunt scannen en vanuit een database in no-time allerlei feiten gestructureerd op een rijtje hebt.

Les 4 – Commercie Commercie Commercie.

Ze zijn in Amerika enorm sterk in sales en marketing, en bereid te investeren in ideeën met potentie. Bij acceleratorprogramma MetaProp NYC hanteren ze drie criteria.

Ten eerste: wat voor mensen zitten erachter, geloof je in hen, en is het een team met alleen maar toppers?

Twee: is het een idee dat een groot praktisch probleem oplost? Where is the money? En drie: Wordt er gebruikgemaakt van super goede technologie, zodat het ook opschaalbaar is?

Les 5 – Ook de beleving van een gebouw is belangrijk.

Voor gebruikers gaat het niet alleen om duurzaamheid en techniek, vinden ze bij Boston Properties. Huurders kijken ook naar bijvoorbeeld draagt het gebouw bij aan de ontwikkeling van talenten in de organisatie?

Is er flexibiliteit door zo min mogelijk muren, zodat optimale samenwerking mogelijk is? Voelt men zich prettig en gezond in het gebouw? En wat straalt het pand uit, wil je daarbij horen?

Samenvattend is mijn tip voor Nederland: ga meteen de markt op met een innovatie en start de business. Je kunt het product samen met partners verder ontwikkelen.

Dat is waar de Amerikanen vooral goed in zijn en wat wij van hen kunnen leren. 

Deelnemers over het inspiratiereis

Menno de Jonge – BAM: “De startups zijn veel commerciëler dan ik in mijn hoofd had. Het is niet flierefluiten, ongestructureerd dingen doen. Het is commercieel en een redelijk volwassen manier van zaken doen.”

Sven Brookhuis – SKEPP: “We zijn in Nederland te bescheiden met de uitvoering. We moeten inspiratie omzetten in transpiratie. Als je echt iets wilt bereiken dan is alleen een goed idee niet goed genoeg. Je moet ook echt aan bak.”