Dit stelt Sabine Schoorl, een van oprichters van Holland ConTech, dat innovatieve startups koppelt aan traditionele bouwbedrijven. Zowel startups als grownups in de bouw worstelen met hun ontwikkeling, merkten de initiatiefnemers van Holland ConTech een jaar geleden. Startups bedenken slimme oplossingen en testen ze vlot met gebruikers, maar als ze moeten opschalen is vaak het geld op. Grownups moeten radicaal innoveren om relevant te blijven, maar dat is vanuit de eigen organisatie lastig voor elkaar te krijgen. “Startups zoeken klanten, grownups zoeken innovatie”, vat Schoorl samen. Een garde vernieuwende leiders binnen de sector laat volgens haar zien dat externe innovatie loont. “Het is mooi om vernieuwende leiders te horen zeggen: ‘Kom maar hier. Ik ga je helpen groeien en jij helpt mij innoveren. We hebben elkaar nodig.’ Dat zouden alle directeuren moeten doen. Door te experimenteren leer je sneller en innoveer je slimmer. Maak gebruik van de energie en nieuwe ideeën die een startup heeft. Daarmee geef je hen de kans om te laten zien wat ze kunnen.”

Goed begeleiden

Om die reden organiseert Holland ConTech matchmaking meetups waarin starters zich niet alleen presenteren aan grotere spelers, maar waarbij zij direct aan elkaar gekoppeld worden. “We vragen een startup wie hij als klant nodig heeft en brengen ze dan samen. Verbinden moet je goed begeleiden in deze sector”, stelt Schoorl. “Zo ondersteunen wij startups bijvoorbeeld ook in hun marketing en organiseren we boardroom meetings over innovatie met grote partijen.”

Mobiele dijk

De werkwijze heeft tot de groei van uiteenlopende initiatieven geleid. Niet alleen software-gerichte toepassingen als virtual reality en workflow-optimalisatie, maar ook fysieke oplossingen als een mobiele dijk die in twintig minuten operationeel is of het snel fabriceren van gewelfde betonconstructies met gebruik van ballonnen. En de potentie blijft groot. Schoorl: “We hebben nu tweehonderd startups in beeld. Je ziet vaak dat ze van buiten de sector komen en graag met een paar grote bouwbedrijven om tafel willen. Een voorbeeld is een bedrijf dat automatisch bouwplaatsen inscant met drones, of de toepassing van Net Promotor Scores. Meerdere bouwbedrijven maken daar nu gebruik van. Er is veel ambitie aan beide kanten. Die vinden elkaar steeds beter.”