Felix Wigman

Voorzitter Stichting Platform Binnenstadsmanagement
 

“Het idee voor een verkiezing Beste Binnenstad ontstond in 2003 en kwam voort uit de conclusie dat binnensteden geen sterke positie hadden.

Er was simpelweg niet voldoende aandacht voor. Veel binnensteden kampten met parkeer- en verblijfsproblemen. De verkiezing zou een nieuwe impuls kunnen geven aan een binnenstad en dat blijkt ook te hebben gewerkt.

De eerste vier edities werkten we met aanmeldingen vanuit de steden zelf, daarna stapten we over naar nominaties. Dat betekent dat het Platform Binnenstadsmanagement een voorselectie maakt van steden die goed bezig zijn met ontwikkelingen en/of beleid voor hun binnenstad.”

De verkiezing telt twee categorieën: Beste Binnenstad grote stad en Beste Binnenstad middelgrote stad. “In de voorselectie kiezen we twee keer tien mogelijke kanshebbers.

Daarnaast staat het steden - die vinden dat zij goed bezig zijn met hun binnenstedelijke ontwikkeling – vrij om zich aan te melden.”

Grootste ontwikkeling

De verkiezing richt zich op dertien thema’s van ontwikkeling, zoals: retail, leisure, cultuur, vastgoed, openbare ruimte, marketing en promotie, mobiliteit, gastvrijheid en gastheerschap, digitalisering, organiserend vermogen, wonen, duurzaamheid en toekomstbestendigheid en veiligheid.

De in totaal achttien juryleden vormen een weerspiegeling van de thema’s. “Zij kiezen niet de ‘ideale’ binnenstad, maar één die gezien de thema’s, de grootste ontwikkeling heeft doorgemaakt in de afgelopen twee jaar.”

De afgelopen vijftien jaar heeft Wigman een sterke verbetering gezien op alle fronten. “Tijdens de crisis kampten veel binnensteden met grote problemen. De grootste steden hebben nu echter hun binnenstad alweer op orde.

De inrichting, aankleding en samenwerking zijn in bijna alle steden van enige omvang sterk verbeterd. Enerzijds heeft de crisis een betere samenwerking in de hand gewerkt en anderzijds stimuleert de voorbereiding voor de prijs Beste Binnenstad die samenwerking nog eens extra. De energie die men erin steekt, zie je jaren later nog terug.”

Kennis en ervaringen delen

Ook binnensteden hebben trends, zo blijkt. Wigman: “Voorheen waren winkels het belangrijkst in binnensteden. Dat is compleet veranderd. Natuurlijk zijn winkels nog belangrijk, maar nu als deel van een groter geheel waarin ook horeca, leisure en wonen een grote rol spelen. Mede daardoor is er nu ook meer aandacht voor schoon en veilig.”

De prijs bestaat uit een boekje waarin we de activiteiten van de prijswinnaars hebben gebundeld.

De twee winnende steden die dus twee jaar lang de titel ‘Beste Binnenstad’ mogen voeren, krijgen geen spreekwoordelijke zak met geld als prijs.

“De prijs bestaat uit een boekje waarin we de activiteiten van de prijswinnaars hebben gebundeld. Het belangrijkste deel van de prijs is een bezoek van de jury aan de winnende steden. Tijdens dat bezoek reflecteren we én geven we advies.”

Het uitwisselen van kennis en ervaringen staat immers centraal bij het Platform dat startte in 1995. “Inmiddels zijn we uitgegroeid tot een stichting met een netwerk van ongeveer zeventig Nederlandse en Vlaamse steden, waar het binnenstadsmanagement actief is.

Ook nemen vijftien begunstigers (zoals vastgoedbedrijven, technologiebedrijven en decoratieleveranciers) deel aan ons Platform. We hebben allemaal dezelfde doelstelling: te komen tot attractieve en leefbare binnensteden.”