Het succes van een binnenstad staat of valt met de mate waarin de invulling aansluit bij de behoefte van de buurt, schetst Bödecker. Daarvoor zullen gemeentes, ontwikkelaars en specialisten op het gebied van bijvoorbeeld retail en horeca met elkaar om tafel moeten. Én met bewoners, gebruikers en ondernemers uit de buurt. Zij vormen samen immers de community. Bödecker: “Het is belangrijk precies te weten wat er speelt in een wijk. Daarom gaan we een groot aantal keer naar een gebied toe om ons te oriënteren, de sfeer te proeven en te praten met bewoners.” Een voordeel daarbij is volgens hem dat BFAS altijd verder kijkt dan alleen mooi ontwerp. Er wordt uitgezoomd om de invulling van een buurt te benaderen vanuit de stad als geheel. “We kijken bijvoorbeeld ook naar financiën, retail, duurzaamheid, energie en natuur.”

Een goed voorbeeld is de herontwikkeling van het deels leegstaande winkelcentrum Schalkwijk in Haarlem. Daar is de gemeenschap actief bij betrokken. Het eerste resultaat, nadat er bijna 20 jaar weinig is gebeurd, is de opening van een pop-up store door jongeren uit de wijk. En deze zomer komen er een tijdelijk theater en basketbalveld op de parkeergarage die gedeeltelijk leegstaat. Bödecker: “Playground CS, ons tijdelijke strand voor gezinnen direct tegenover Amsterdam Centraal Station, heeft al bewezen dat dit soort initiatieven echt iets toevoegt aan de binnenstad.”

BFAS werkt momenteel aan meerdere leeggekomen V&D-warenhuizen. Vaak prachtige gebouwen op A-locaties. De uitdaging is te zoeken naar nieuwe functies die attractief zijn en echt iets toevoegen aan de stad. “Dat kunnen meer openbare functies zijn, zoals een bibliotheek, een restaurant met prachtige daktuinen of commerciële winkels in combinatie met vernieuwende kleinschalige winkels uit de regio”, aldus Bödecker. Professioneel pionieren, noemt hij het: slimme combinaties vinden die duurzaam zijn en bijdragen bij aan levendigheid.