Zo weet bijvoorbeeld Rietveld-minnend Nederland nauwelijks waar Uithoorn ligt en weten Uithoornaars niet dat hun vijftig jaar oude geliefde Hoeksteen gemaakt is door een van meest invloedrijke ontwerpers in de Nederlandse geschiedenis.

De nieuwe invulling waar de gemeente Uithoorn zoekt, moet dus een spectrum aan activiteiten omvatten dat zowel Uithoornaars, Rietveldfans en andere designliefhebbers aanspreekt. Alleen als buurtcentrum of Rietveldmuseum heeft De Hoeksteen geen zekere toekomst.

De kans op financiering van een dergelijk project door de overheid of goedwillende suikerooms, is zeer gering. Er wordt van musea een Do-It-Yourself-mentaliteit gevraagd, waar bovendien een solide verdienmodel onder hangt. Daarnaast vraagt een veranderende doelgroep ook om een andere definitie van museum. Het klassieke museum waar men op afstand naar een kunstwerk staat te kijken maakt plaats voor een museum waar kijken, ruiken, voelen en kunst toegankelijker maken centraal staat.

Gerrit Rietveld had een uitgesproken mening over design: welk doel het dient en hoe het er uit moet zien. Met zijn ontwerpen wilde hij oprecht de wereld verbeteren. Beroemd is zijn uitspraak dat zitten een werkwoord is (hoewel verzitten toepasselijker lijkt). Maar ook door zijn werktekeningen vrij te geven en iedereen de mogelijkheid te geven zijn Kratstoel na te maken, liet hij blijken dat een sociaal designer was. Rietveld wilde zijn ontwerpen delen en deze opvatting van Social Design is het uitgangspunt geweest voor mijn nieuwe concept in De Hoeksteen.

Social Design wordt in de vernieuwde Hoeksteen toegepast op verschillende vlakken. De bezoeker doorloopt een voor een de diverse functies die in het gebouw gevestigd zijn en komt onderweg verschillende vormen van Social Design tegen. Het café heeft een dubbelfunctie van buurtcentrum vanwege de toegankelijke locatie en uitstraling. In de ateliers en showrooms hebben de bezoekers de mogelijkheid om design te beleven en er mee aan de haal te gaan. Hier staan klassiekers van Rietveld naast de prototypes in de ateliers van de jonge ontwerpers. De nieuwe klassiekers worden vervolgens vervaardigd in de sociale werkplaats, die jonge timmermansleerlingen de mogelijkheid biedt om hun leven op de rit te krijgen. Het zelfbedieningsmagazijn is de laatste stap het proces van Social Design, hier hebben bezoekers de mogelijkheid om de nieuwe klassiekers ook daadwerkelijk mee naar huis te nemen. In de vernieuwde Hoeksteen worden alle doelgroepen bediend. Daarmee krijgt het bijzondere gebouw de functie van museum, sociale werkplaats, atelier en buurtcentrum met een solide verdienmodel als basis.